Flatsj op Specsavers!

Jaap Kuiper.

Op Terschelling hebben we één opticien: Jaap Kuiper op West. Jaap maakt zich niet druk, helpt z’n klanten op een prettige manier en heeft een prachtig bedrijf. Hij gaat uit van z’n eigen kracht en kwaliteit.

Was nou maar naar Specsavers gegaan.

Nee, dán Tom Kother van Specsavers Alkmaar. Hij beweert in een reclamespot dat ze bij concurrent Hans Anders té weinig gediplomeerde opticiens hebben. Wát een kansloze actie!

Ik heb onmiddellijk mijn neef Rob uit Alkmaar ingeseind. Hij heeft zijn taak wel érg serieus genomen, behalve Tom Kother heeft hij óók Specsaver-baas Julie Perkins ondergeflatsjt! Sorry!

Supermarkten Terschelling.

Twee keer een Spar, een Jumbo en een Coop-supermarkt. Dat zijn ze: de supermarkten op Terschelling. Gewoon, samen, maar ook apart. Ze letten wel op elkaar maar gaan hun eigen gang, met hun eigen klanten, eigen sfeer en hun vaste team. Zoals dat gaat op een eiland.

Albert Heijn & Lidl.

Kopschuddend zie ik hoe het anders kan: Albert Heijn kondigde vorig najaar een nieuwe prijzenoorlog aan. Openlijke doelstelling: de lage prijzen van concurrent Lidl. Eigenlijk schreeuwden ze dus van de daken dat Lidl goedkoper is.

Laurens Sloot (Rijksuniversiteit Groningen) stelde: “Als sommige consumenten Lidl nog niet kenden, is daar nu wel verandering in gekomen.” Dat klopte: het marktaandeel van Lidl steeg zelfs!

Pearle.

Terug naar Specsavers. Ze hebben nog een doel! Concurrent Pearle. Nú beweren ze dat Specsavers goedkoper is dan Pearle bij aankoop van een identieke bril.

Een eerdere gelijksoortige campagne, in 2003, óók gericht op Pearle, was onderwerp van een rechtszaak. Specsavers moest er toen mee stoppen én rectificeren.

Appels en peren.

Maar er zit ruimte in de wet. Alleen wanneer geen “appels met peren” worden vergeleken mag het. Dus dezelfde bril, dezelfde glazen vergelijken mag! Dát doet Specsavers nu in hun commercials. Andere aanbiedingen, zoals een 2e bril gratis, hoeven daar niet in te worden betrokken, aldus de rechter.

Bah!

Ik, als Terschellinger meeuw, walg van dit soort reclamepraktijken en zie het als een teken van zwakte. Op Terschelling gaan we gewoon uit van onze eigen kracht en ons eigen product. Als je daarin gelooft heb je deze fratsen niet nodig. Het afkammen van concurrenten is gewoon zielig… (de andere Waddeneilanden zijn ook mooi hoor… nou ja… ook weer niet zó mooi, maar dat terzijde).

Breaking news!

Ik heb door mijn volgers óók onderzoek laten doen: naar opticien-koffie. Wat bleek? De koffie bij Tom Kother en z’n Specsaver-collega’s is niet te zuipen! Het is bocht, niet te vergelijken met de heerlijke koffie van Pearle en Hans Anders. Eén tester vertelde dat zijn ontlasting, na het drinken van Specsavers-koffie, op meeuwenuitwerpselen leek. Nou ja!

Pet op!

Mijn advies: géén bril kopen bij Specsavers! Wie het lef heeft om met een Specsaver-bril Terschelling te betreden kak ik hoogstpersoonlijk op z’n kop! Ik zou dus maar een petje opzetten.

Dus: zie je iemand mét pet én bril over het eiland fietsen dan weet je dat de bril is gekocht bij…

Juist ja!

Flatsj!

 

5 gedachten over “Flatsj op Specsavers!

  1. Goedkope brillen dus maar geen geld voor een behoorlijke marketingstrategie mmm of is hier sprake van gewoon domme reclame jongens die snel en makkelijk geld willen verdienen? En oh ja persoonlijk drink ik mijn koffie natuurlijk veel liever bij de Walvis tja daar verkopen ze dan weer geen brillen en gelukkig maar ………

  2. Mensen, bedrijven zouden elkaar in hun waarden moeten laten.
    Kraak een ander toch niet zo af. Hans Anders is een prima opticien zeker voor mensen met een klein portomonaie en ja daar hoor ik ook bij.
    Ik laat me niet intimideren door wat of wie dan ook.
    Laten deze gasten eerst eens de balk uit hun eigen ogen halen in plaats van de splinter bij een ander.
    Mijn koffie drink ik het liefs bij het Wapen in Midsland maar dit terzijde.

Kobus stelt jullie reacties op prijs!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s