Het voordeel van het nadeel.

Ik vlieg de hele dag over het eiland, van oost naar west van noord naar zuid. In ieder jaargetijde zie ik tevreden badgasten. Vaak vaste gasten, maar ook veel nieuwe. Ook als ze niet op Terschelling zijn denken ze aan Terschelling én aan mij.

Hoe ik dat weet? Nou! Simpel! Mijn Twitter en Facebook-pagina’s zijn héél populair! Dagelijks ontvang ik vele foto’s, reacties en berichten. Zoveel badgasten, eilanders en ex-eilanders zijn gek op het eiland en weten Terschelling 12 maanden per jaar te vinden: en terecht! Deze meeuw is daar héél trots op!

Maar ik heb gehoord (want zo gaat dat op Terschelling) dat er een nieuwe reclamecampagne moet komen. Een pittige klus. Ik zie de badgasten namelijk over het eiland scharrelen: van jong tot oud, van vermogend tot budget-zoekers. Het aanbod (logies, horeca etc.) is zeer divers, de aanleiding om naar het eiland te komen erg variabel, evenals het bestedingspatroon. Waar gaat de marketing zich op richten? Kobus is benieuwd!

Het gevaar is levensgroot aanwezig dat je een bepaalde groep niet ’pakt’ wanneer je voor één uiting of uitstraling kiest. Of, erger nog, een categorie badgasten afstoot. En daar wil ik voor waken!

Het is overigens wel om je een vleugelbreuk te lachen. Aan de ene kant steken mensen, clubs en ‘stakeholders’ tijd en geld in een nieuwe promotiecampagne voor Terschelling. Maar aan de andere kant breekt onze eigen gemeente het toeristisch product af! Het zwembad mag weg, het Natuurmuseum gaat dicht. Dat laatste bevreemdt mij nog het meest.

Nu zijn er wel plannen om iets met de Tonnenloods te doen op dat gebied (Natuurmuseum). Maar dat gaat nog jaren duren!

Zoals het nu staat geldt dus: méér toeristenbelasting voor minder voorzieningen. En ik de badgasten maar vermaken, straks krijg ik zelf nog een flatsj op m’n kop van onze lieve bezoekers!

Maar dan bedenk ik me: Terschelling is zichzelf. De naamsbekendheid enorm. En het belangrijkste is dat iedereen zélf een reden mag vinden om naar het eiland te komen. Het eiland heeft een prachtig pakket aan voorzieningen. Daar moeten we zuinig op zijn, en daar moeten we niet in snijden, nee, daar moeten we in investeren!

En ik? Ik vlieg natuurlijk gewoon door en bekijk het allemaal rustig. Terschelling blijft Terschelling, daar kan geen ‘gebiedsadviseur’, marketingconcept of gemeentelijke blunder iets aan veranderen…

 

2 gedachten over “Het voordeel van het nadeel.

  1. Beste Kobus,
    Volgens mij, een badgast, hoeft er geen nieuwe cmpagne te komen. Terschelling is bekend genoeg toch! En dat museum moet gewoon open blijven!
    Groeten en tot op Terschelling!

  2. Kobus, Leuk om weer een blog van je te lezen, Terschelling ontkomt dus ook al niet aan de landelijke nieuwe rage die die bezuinigen wordt genoemd. Ons stadje wil ook iets aan promotie doen. Een voormalig wethouder mag de promotiekar gaan trekken. Maar in de afgelopen jaren zijn de objecten die zichzelf promootten in toeristenland, door gemeenteregeltjes gesloten. Eigenlijk moeten gemeentes zich niet met promotie en toerisme bemoeien. De ondernemers die in die sector actief zijn, zijn daar over het algemeen veel handiger en slimmer in. We gaan er maar van uit dat de natuur sterker is dan welk mens of dier ooit. En Terschelling heeft daar meer van genoeg van. Ik denk dat de meeste badgasten daar toch voor komen. Het komt dus vanzelf goed. De voorzieningen zijn bij de ondernemers in goede handen. Misschien moeten er ook wat meer woningen komen voor jonge eilanders. Nu zijn ze bijna genoodzaakt om hun heil op de wal te zoeken. Houdt de jongelui op het eiland
    Als ik er een persoonlijke wens aan toe mag voegen, als slechte fietser, zou ik een regelmatiger openbaar vervoer willen. Bussen (of busjes) die ook rijden als er geen boot aanmeert. Oké er rijden taxi’s. Maar die bedoel ik niet. Lijndiensten de hele dag door. Dat is toch het gemak op Texel. Op dat eiland kun je de hele dag heen en weer.
    Ik weet beste Kobus, dat jij best af en toe een lift wilt geven.
    Maar ik zou me bewaard voelen om daar met mijn volle gewicht gebruik van te maken. En dan wil ik ook nog een schildersezeltje meenemen en doek en verf om jullie schilderachtige eiland mee naar huis te nemen.

    Lieve groetjes,
    Trudy

Kobus stelt jullie reacties op prijs!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s